Geplaatst in Lekker gezond

Lekker gezond: Zalm in tomatensaus met rijst

Mijn vriend en ik zijn allebei enorme snoepers. Ook frieten of andere vettigheden kwamen bij ons meer dan 1x per week voor. “Nog niet genoeg gegeten? Wat dacht je ervan om nog wat frituurhapjes klaar te maken?” of “Mmm, heb nog zin in iets, frituurhapje?” of “Zin in een 4-uurtje? Er zijn nog frituurhapjes.” waren zinnen die redelijk vaak voorkwamen. Daarom hebben we samen besloten om het wat gezonder aan te doen. (Vooral hij dan toch). Hij houdt zich aan een strikt “dieet” zowel ’s morgens, ’s middags als ’s avonds, terwijl ik gewoon probeer het snoepen te laten en ’s avonds hetzelfde eet als hij. Ondertussen zijn we al een aantal dagen bezig. Het enige nadeel is dat er wel wat werk kruipt in het maken van gezonde gerechten. Aangezien mijn vriend de kok in huis is, maar nu redelijk veel moet werken en dus laat thuis komt, moet ik het stuur maar even overnemen. Ik kook niet echt heel graag (omdat ik van mezelf uit niet zo heel goed kan koken) maar aangezien ik van een recept moet beginnen, lukt het me wel om het smakelijk te maken. In deze nieuwe categorie zal ik een aantal gerechten met jullie delen die we zelf wel lekker vonden. Dit zullen gerechten zijn die ik heb overgenomen en wat heb aangepast. De stappen zijn hoe ik het heb gedaan, of het exact juist is dat is anders ;).

Vandaag het eerste gerecht voor jullie:

Zalm in tomatensaus met rijst:

IMG_08911

Ingrediënten:

3 tomaten

4 wortelen

2 knoflookteentjes (of lookpoeder)

1 grote ui

mengsel van olijfolie met chilipeper (Dit kan ook in gewone olie, maar ik wilde het wat pikant maken 🙂 )

rijst

kruiden: paprikapoeder

wokpan

kookpot

Bereidingswijze:

– Maak de groenten schoon.

– Snijd de tomaten in 8, en de knoflookteentjes, de ui en de wortelen in kleine blokjes. Houd de ui apart.

– Bak in de wokpan eerst de ui in een aantal druppels olie tot ze glanzen.

– Voeg dan de rest van de groenten erbij.

– Kruiden.

– Zet het vuur laag.

– Kook de rijst.

– Leg de vis in de wokpan en sluit ze af met het deksel. Laat dit garen. (Als je wil kan je eerst de vis even bakken.)

Als laatste stap heb ik de vis en kleine stukken gesneden, dit onder elkaar geroerd en de rijst erbij gedaan.

Klaar en eet smakelijk!

410bc502

Bronnen:

http://www.smulweb.nl/recepten/1325316/Zalm-met-exotische-tomatensaus

 

 

6 gedachten over “Lekker gezond: Zalm in tomatensaus met rijst

  1. `Vond hij het lekker? Best moedig. Ik weet toen wij net begonnen (heel lang geleden) dat wij vaak terug in ons oud patroon zaten en dan opnieuw moesten beginnen. Nu is het iets van niets, een nieuwe gewoonte.

    1. Ja hoor, er moest alleen wat meer zalm in volgens hem ^^ We gaan het proberen volhouden. Hij heeft het vooral moeilijk om cola te laten. Tot hiertoe houdt hij het vol, maar hij heeft het er wel moeilijk mee. Suggesties voor een gezonde vervanger? 🙂

Geef een reactie

